
Październik 2025
WYDARZENIA W GRUPIE
03.10.2025 r. (piątek) - Rozstrzygnięcie konkursu “Zwierzaki- cudaki”
07.10.2025 r. (wtorek) - Teatrzyk “ Jak borsuk przechodził przez pasy” -
koszt 8 zł.
07.10.2025 r. (wtorek)- wyjazd do Manowa na ścieżkę edukacyjną do
Ośrodka Ochrony Zwierzyny.
14.10.2025 r.(wtorek) - Dzień Edukacji Narodowej- występ dzieci z
grupy Piraci (prosimy o galowy strój).
15.10.2025 r. (środa) Koncert umuzykalniający “Zagubione nutki” (godz.
8.30).
21.10.2025 r. (wtorek) - Urodzinkowe kino ( uczczenie urodzin dzieci z
miesiąca październik- Hania i Michał)
ZAMIERZENIA
OPIEKUŃCZO-EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZE
TYDZIEŃ I: KODY JESIENI
● korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych
dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków,
● nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej
osoby w czasie zabawy,
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
ruchowych i ćwiczeń plastycznych,
● odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru,
kalkowanie),
● budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i
zagrażających życiu,
● wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią,
● wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia,
● rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych oraz pamięci słuchowej.
TYDZIEŃ II: W KRAINIE EMOCJI I UCZUĆ
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z
plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie,
● odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru,
kalkowanie),
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
● wskazywanie, po której stronie ciała znajduje się serce,
● rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw,
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy,
● radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu
wybranych utworów literackich,
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności,
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej
porze roku,
● powtarzanie krótkich rymowanek,
TYDZIEŃ III: W KRAINIE ZDROWIA
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych,
● nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających
zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i
zaginanie papieru)
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
● uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie,
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego
ciała lub samych rąk sposobów poruszania się
● zwierząt itp.,
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy,
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
● wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych,
● mierzenie długości (szerokości) za pomocą: sznurka, dłoni, stopy, kroków,
● nazywanie figur geometrycznych,
● rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik
plastycznych, takich jak: konstruowanie,
● modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni
kartki w toku rysowania).
TYDZIEŃ IV: WŚRÓD ZWIERZĄT
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno
-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku,
podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych,
organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
● poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: zbliżanie się do nieznanych
zwierząt, zwłaszcza psów,
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,
● prezentowanie swoich jesiennych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania,
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu,
● układanie gier matematycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie
scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy,
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do
własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju,
● różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
● wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi,
● odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
● rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
● całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących
się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form
komunikowania się ludzi
WIERSZE MIESIĄCA
“Dziękujemy nauczycielom”
Wanda Chotomska
Za to, że nas uczycie, że z nami się bawicie,
za wasze dobre słowa, dziękujemy dziś od nowa.
Za cierpliwość, za serduszko, za uśmiechnięte oczko,
za bajki opowiadane i książki nam czytane.
“Październikowy pląs”
Spada listek, leci w dół,
tańczy z wiatrem raz i w pół.
Żółty, złoty, rudy, brąz –
październikowy liści pląs.
Kasztan w trawie sobie śpi,
jesień szepcze: „Zbieraj ty!”.
Dzieci biegną tu i tam,
jesień piękną porą nam!
Dynie w ogrodzie każdy ma,
ona na jesień królową gra!
Okrągła, podłużna czy pękata
- jesieni kształtem figle płata.
PIOSENKA MIESIĄCA
“Urodziłem się Polakiem”
Urodziłem się Polakiem, w Polsce mieszkam z rodzicami,
biały orzeł jest mym znakiem, biel i czerwień są barwami.
tu w Krakowie smok wawelski, żywym ogniem ciągle zionie.
Patrzy na zamek królewski, gdzie kiedyś mieszkał król w koronie.
Ref. Tutaj chcę żyć, tutaj chce być, w tym pięknym kraju chce swoje
miejsce mieć.
Przez kraj cały Wisła płynie, do Bałtyku prosto wpada,
z czego Polska jeszcze słynie, zaraz wam poopowiadam.
Tu Kopernik ruszył ziemię, Chopin grał na fortepianie.
Tu rządziło polan plemię, Chrobry pierwszym królem znanym.
Ref. Tutaj chcę żyć, tutaj chce być, w tym pięknym kraju chce swoje
miejsce mieć.
Opracowała
Wychowawca: mgr Paulina Picheta- Mackiewicz
Nauczyciel: Katarzyna Bereźnicka
Pomoc nauczyciela: Ewa Nowak

76-031 Mścice
ul. Szkolna 1b